Grannar (bild 204 av 365)…som jag inte sett förrän nu

I flera år har jag funderat varför jag nästan aldrig ser några getingar. I sommar hade jag t.ex sett en solitär geting och en ”vanlig geting” tills idag. Det är inte många. Förra hösten var det några getingar som vi upptäckte i köksfönstret och jag tyckte det var konstigt att det var först på hösten som de dök upp och då inomhus. Under sommaren hittade jag två stycken döda inne i växthuset, men inga fler. Jag tycker att jag rätt ofta spanar efter insekter, så någon gång borde man ju se även getingar!

Idag fick vi hjälp att fixa till stuprännorna och då när jag vände blicken mer uppåt, mot balkongen så såg jag getingboet, ett rätt stort tror jag. Rimligtvis så är det vi ser bara den utstickande delen, utbyggnaden som syns på. Den större delen är där under takpanelen.

Jag är rätt fascinerad över att vi bott grannar ett tag utan att de presenterat sig närmare. Nu är denna balkong inget vi använder eftersom den är i skugga större delen av dagen, men ändå. Dessa getingar borde ju flyga runt i trädgården.

Några som jag däremot sett en hel del av i sommar är fönsterblomflugor. De lägger ägg i getingbon där larverna tas om hand av getingarna. Dessutom äter de upp sina styvsyskon getinglarverna…

Jag gissar att vi måste ta bort boet hur som helt innan balkongen ska målas. Det blir nog svårt att få någon som vill stå 4 meter upp i luften och måla en balkong medan irriterade getingar flyger runt…

Fler bilder i fotoutmaningen 365 foton hittar du här

getingbo

20 reaktioner på ”Grannar (bild 204 av 365)…som jag inte sett förrän nu

    1. jo jag kommer inte att måla innan nästa år. Det får vara kvar till vintern, men då måste vi nog ta bort det inför nästa vår.Målningen borde gjorts för flera år sedan så ett år hit eller dit spelar mindre roll… 😉

  1. Vi har de senaste veckorna haft massor med getingar vid matplatsen på torpet så vi har satt upp en getingfälla i äppelträdet för att få äta i fred.

  2. Vi har renoverat taket på vår ”entré” och hittade ett getingbo som var ungefär lika stort som en handboll. Vi var tvungna att ta bort det och döda getingarna. Nu har jag det i en plastpåse för att jag och flickorna ska kolla lite närmare på det. När vi kikade på det igår såg vi att några larver fortfarande levde, så det dröjer nog innan vi pillar mera. Ditt ser större ut för vårt kom inte ut mellan underspikningens brädor…

    Vi hade inte heller tänkt på att vi hade grannar. 😉

    1. Om ni lägger det i en plastpåse som är syretätt så dör de fortare. De behöver ju också matas och eftersom ingen gör det så är det lika bra att göra processen kort! Jag skulle också vilja titta in i ett bo…Du kan väl fota getinglarverna!

  3. Det var ju bra att du upptäckte dem innan målningen började. Det hade varit en fin överraskning. Jag har sett väldigt många i år och tyvärr även inomhus när jag öppnar fönster. Har en hund som blir vansinnig när han ser dem.

  4. Jag blir fascinerad av att getingarna tar hand om fönsterblomflugorna när de äter upp getinglarverna. Så generös och snäll skulle inte jag vara =)

  5. För några år sedan på sensommaren upptäckte jag att enstaka getingar flög in under taket till bron. Hade inte sett några under sommaren. Mot hösten verkade de bli fler och också lite irriterade när vi stängde ytterdörren. En expert kom och tittade och konstaterade att det var ett stort getingbo på ca 800 getingar. Det hade jag aldrig trott eftersom de inte alls märktes av på sommaren. 🙂

  6. Vi hittade för några år sedan ett dylikt konstverk uppe i krypvinden när alltför många getingar ”kom in” där på ovanvåningen. Det var gigantiskt – som en ordinär fotboll. Ingen fanns i det så det var lätt att ta loss. Vi beundrade det länge, men jag kommer inte ihåg att vi tog kort på det tyvärr.

Kommentera

