Snyltare (bild 202 av 365)

Det finns humledrottningar som inte kan samla pollen på sina bakben och försörja ett helt samhälle.  De lägger i stället ägg i andra humlebon och låter dessa humlor föda upp hennes larver. Gruppen kallas för snylthumlor och beroende vilka de snyltar hos så har de fått sina namn. Den här kan vara en hane av Ängssnylthumla. Det är inte jag som klurat ut det själv utan jag rådfrågade några intresserade i gruppen ”Vi som gillar bin och humlor” på Facebook.

Här kan man verkligen se att humlor tillhör steklarna trots allt. Jag tycker att midjan är väldigt markerad. Hos många humlor tycker jag inte att det alltid syns så tydligt.

 

Mer bilder som hör till fotoutmaningen 365 foton hittar du här.

humla på gul blomma

humla på gul blomma 2

8 reaktioner på ”Snyltare (bild 202 av 365)

  1. Jag har för mig att alla snylthumlor är ”vitrandiga” på bakkroppen Jag har också noterat att det oftast är dom som ”sover” under blommorna på natten. De verkar inte ha något bo att krypa in i.
    Man vill lära sig mer om dessa härliga insekter. Vilket bra tips om FB-grupp. Kanske man skulle försöka vara lite mer aktiv också på FB.

  2. Humlorna har varit väldigt flitiga. Börjar tidigt och slutar sent. De sitter också lite längre och så finns det ju fler att välja på jämfört med fjärilarna. Ha de gott i helgen.

  3. Beundrar dig som tar dig tid att utöver konstaterandet – en humla – nyckla ut, ta reda på och dela. En eloge. Jag har inte gjort det ännu men frågan dyker upp ibland nu… ..hmmm vad är det för sort månntro 🙂

Kommentera

