Bortglömd (bild 201 av 365)…eller vill man äta rättikan själv, så ska man inte så för tidigt

Jag sådde rättika, men jag glömde bort dom, så de hann gå i blom. Rättika är en sån växt som fungerar bäst när dagarna är korta. Man ska därför så den väldigt tidigt eller väldigt sent på säsongen, annars har den lätt för att blomma här uppe där mörka nätter inte existerar under sommaren.

Nu är det ingen panik om någon råkar gå i blom heller. Kålblommor av olika slag är perfekta insektsrestauranger verkar det. Jag stod och tittade häromdagen på dessa blommor och det surrade frenetiskt av både bin, humlor och blomflugor samtidigt! Likadant var det förra året i en pac choi som blommade. Rättika växer fort så jag har nya på gång som jag själv får äta. 🙂

I kväll när jag gick förbi så satt denna påfågelöga och en citronfjäril där. Tyvärr så flög båda innan jag hann komma nära! Jag får smyga förbi imorgon igen och se om jag har bättre tur.

Mer bilder från fotoutmaningen 365 foton hittar du här

blommande rättika

4 reaktioner på ”Bortglömd (bild 201 av 365)…eller vill man äta rättikan själv, så ska man inte så för tidigt

Kommentera

