Först trodde jag det var en fågelskit

Det här är en alvivel har jag just lärt mig. Larven äter på levande träd som al, men också olika viden. Den adulta skalbaggen är inte så vacker. Den påminner lite om en fågelskit på håll.  Jag vet inte om de här adulta baggarna gillar hallon eller om de bara finns där eftersom det finns videbuskar i närheten.

Skalbaggarna lägger man inte märke till om de sitter tryckta mot en trädstam, helt enkelt för att de ser ut som fågelskit. Ett utmärkt kamouflage för jag antar att ingen fågel har den här som sitt första val.

Tittar man nära så påminner den lite om en minielefant tycker jag.

Cryptorhynchus lapathi_alvivel 2

Cryptorhynchus lapathi_ alvivel

4 reaktioner på ”Först trodde jag det var en fågelskit

Kommentera

