Hallon, sommar och bad

Just den här stövsländan satte sig på ett hallon i den burk som jag fyllde med hallon i kväll för att få en god dessert efter middagen. Det finns få saker som är så goda som just färska bär. Även om frysta bär inte alls smakar illa, så kan de aldrig mäta sig med färska. Det kan vara värt att ha en liten trädgård enbart för att kunna gå och äta solvarma bär direkt från bärbuskarna!

Hallonen ser ovanligt stora fina ut trots att det varit så torrt, men jag har låtit droppslangen vattna lite vi två tillfällen så det kanske är därför. Goda är dom också, men det är inte så konstigt med all den sol som de fått i år. Ju mer sol frukter och bär får desto sötare blir dom.

stövslända 2

Om stövsländor vet jag egentligen inget alls.  Jag borde skaffa Nationalnyckeln. Det är ett omfattande bokverk som ges ut av ArtDatabanken SLU. Där finns numera även en bok om just stövsländor. De som lever inomhus är inte så populära, men utomhus verkar de vara rätt harmlösa. De äter bl.a.  alger på trädbark och liknande. Kanske finns det något som tilltalar på ytan av det här bäret också. Sött ÄR gott! 🙂

Imorgon verkar det bli regn och kyligare igen. Hur mycket jag än förstår att regnet är nödvändigt, så har jag vant mig lite vid solen  och värmen och simmandet i sjön nu. ….men det kanske betyder att jag hinner med fler saker än att just simma, sola och arbeta som lärare här framöver. Min trädgård har inte fått den uppmärksamhet den förtjänat under den här värmeböljan som varit. Den har bara fått leverera färska bär till frukost och dessert, nyskördade tomater, gurka, paprika, squash….men jag får väl börja bjuda igen nu med lite ogräsrensning och annat som tack. Jag har ett projekt i tankarna som jag hoppas att jag hinner avsluta innan snön kommer! .Jag får återkomma om det. 🙂

stövslända

4 reaktioner på ”Hallon, sommar och bad

Kommentera

