Kapsel (bild 197 av 365)

En frökapsel från en tulpan som en gräsgrön guldbagge besökte. Jag har lärt mig att man ska ta bort den vissnade blomman så att näringen kan gå tillbaka till löken i stället för att den används för att göra frön om man vill att tulpanerna ska återkomma år efter år.. Den här tulpanen som jag har i min äng glömde jag bort, så den får väl stå där den står och sköta sig själv, så får vi väl se om det blir några tulpaner i framtiden.

Min äng ner mot sjön är inget jag gör så mycket åt, mer än att jag klipper ner den på hösten. Ibland gräver jag ner fler lökar av tulpaner för de verkar försvinna, så det behövs fyllas på. Jag tror sork gillar tulpanlökar och sork finns det en hel del av häromkring!

Guldbaggar är väldigt vackra skalbaggar tycker jag, men man får passa på att titta för större delen av sitt två-åriga liv är de larver under jorden. De äter förmultnade växtdelar. Så här glänsande och granna är de bara två veckor ungefär. Det är en lagom tid för en guldbagge att hitta en partner, para sig och se till att cykeln fortsätter.

tulpan_frökapsel

8 reaktioner på ”Kapsel (bild 197 av 365)

Kommentera

