Urin är kväverikt gödsel och skrämmer rådjur

Du har kanske hört talas om ”guldvatten”? Det är vanligt urin som man späder med tio delar vatten. Anledningar till att just urin är ett bra gödselmedel är att det innehåller en hel del kväve. Urinen innehåller mycket mera kväve än den fasta avföringen. Alla djur måste göra sig av med överskott av kväve. Vi skulle annars  må väldigt dåligt. En del gör det genom att tillverka urinämne som man sedan skickar ut via urinen. Nackdelen är att man då förlorar vatten och måste ha extra vatten i kroppen. En del djur löser det därför annorlunda.

Fåglar och insekter gör istället urinsyra av sina kväverester. Det kan man göra sig av med i en torrare form. Hos fåglar så kan man se det som det vita i fågelbajs. Tack vare att fåglar inte släpar på extra vatten och har ett stabilt men väldigt lätt skelett, så kan de flyga.

fiskmås

Att hönsgödsel innehåller mer kväve än sånt som vi får från andra djur beror alltså på att det innehåller ”fågel-urin”.

Kväve är viktigast att ge sina växter i början av säsongen när de ska komma igång och växa upp till stora plantor. Nu lite senare vill fruktbärande växter oftast ha mera kaliumrika gödsel, så att de orkar bära frukt.

Om plantor har fått för lite kväve så ser man det på att bladen gulnar nedifrån. Det finns kväveatomer i det gröna färgämnet klorofyll och växten återanvänder helt enkelt kvävet i den nedre bladen för att kunna växa uppåt med nya blad.

Om en perenn växt i stället får för mycket kväve så växer den långt in på hösten istället för att förbereda sig för sin vintervila och då får den problem att klara vintern.

Det är egentligen lite slösaktigt att vi bara spolar ner allt detta kväve i toaletten istället för att ta reda på det. Jag läste att någon sprejade urin på växter som man inte ville att rådjuren skulle ge sig på och det fungerade varje gång. Doften av ”rovdjursurin” har en avskräckande effekt på växtätare. (Vi människor är ju ofta köttätare) Kanske skulle man hålla dessa rådjur på behörigt avstånd om man vattnade gräsmattan med ”guldvatten” på kvällarna? Jag kan tyvärr inte kolla det åt er, för här hos mig finns det inga rådjur….än så länge kanske ska tilläggas!

16 reaktioner på ”Urin är kväverikt gödsel och skrämmer rådjur

  1. Tack för ytterligare en lektion i naturkunskap! Jag har inte heller några rådjur på gården, men kanske ska kissa ute i växthuset och trädgården nästa vår för kvävets skull. Undrar vad grannarna säger då? 🙂 Är det kanske därför alla häckar på byagårdar är så fina, för att alla herrar ”pudrar näsan” vid dem? 😉

  2. Mycket intressant läsning Lena , tack 🙂

    Konstigt att du inte har några rådjur, de är ju överallt här nere i Mellansverige. Till o med mitt i stan i Strängnäs, inte värst skygga.

      1. Ah, ok… men du har säkert andra djur som inte vi har, ren? = ) Jag har inte full koll på om du bor i inlandet eller vid kusten.

  3. Massa intressant kunskap som vanligt, tack för det 🙂
    Själv har jag bara använt guldvatten i smyg och aldrig på något ätbart. Är inte kinkig själv men bryr mig nog för mycket om vad ”alla andra” tänker och tycker. Snart kanske det blir mer kretslopp av det slaget 🙂

    Ha det gott!
    Elin

  4. Hej Lena *vink vink* hittade till dig via potagergruppen på FB, vad spännande läsning du erbjuder(!) och det märks här vilken engagerad lärare du är! Naturkunskap är verkligen spännande- och så bra det är att kunna tillämpa det i praktiken 😀

    Jag ska uppmuntra min son att ”pudra näsan” vid en hink på baksidan av huset i fortsättningen 😉 Guldvatten låter himla fint- kul att det är så enkelt att producera! Men nu till en fråga som du väckte- hur ”tillverkar” jag kalium till mina växter? Kalk vet jag däremot är viktigt och det inbillar jag mig blir bra när jag slänger massa äggskal i komposten? Kalium har jag knappt hört talas om…

    1. Kul att du hittat hit och tack för komplimangen!

      Vallört är den växt som är mest känd för sitt kalium. Engelsmännen är tydligen duktiga på att göra näringsvatten av just vallört, eller uppländsk vallört ska det visst vara egentligen. Jag hade det i trädgården då jag flyttade hit, men jag förstod inte storheten förrän jag lyckats rensa bort den. Det är som ett ogräs, men man kan ju ha den i ett hörn, egentligen är den rätt fin med blå blommor. Jag ska skaffa en planta igen.

      Sen sägs det att rölleka också är kaliumrikt. Jag lägger på gräsklipp på mina odlingar och eftersom gräsmattan innehåller en hel del annat än just gräs så hoppas jag att det innehåller även kaliumrika örter. 🙂

      Egentligen så innehåller allt kalium, men det är mer eller mindre i olika örter. Lycka till med odlandet och att få sonen att gå bakom huset!

  5. Folk ser alltid så skeptiska ut när jag berättar om mina viltskrämmor. Hittills tror jag inte någon följt efter… Jag planterar burkar med urin och det fungerar väldigt bra. Kul att du har samma erfarenhet… 🙂

Kommentera

