Hoppstjärtar ordning Collembola ger ökad bördighet

Små milimeterstora, vita hoppande små varelser hittade jag på vattenytan på ett blomfat under en pelargon. Jag hade vattnat den lite för mycket och tänkte hälla bort vattnet då jag såg dom. Det är små hoppstjärtar (ordning Collembola). Vill du läsa mera om dessa uråldriga varelser så finns det en trevlig text och bra närbilder här.

De fungerar som nedbrytare och äter alltså dött material.  Utan dessa så skulle cirkulationen av näringsämnen gå långsammare och då blir jorden mindre bördig. De är viktiga och man har forskat kring betydelsen av dessa inom jordbruket rätt länge. Jag hade tagit en del av jorden till mina krukor ur mitt trädgårdsland, så jag gissar att det var därför som de fanns där. Såna här små organismer är också sådana som dör då vi besprutar med diverse gifter, men de är viktiga för att bibehålla en levande jord. Hur viktiga alla dessa små organismer var upptäckte man när jorden dog där man odlade vindruvor som besprutades för hårt. Om du vill se en intressant dokumentär om Vinets vetenskap som bland annat handlar just om hur viktig jorden är, så kan du titta här.

Inomhus ska de förstås inte finnas hoppstjärtar, men eftersom de var enbart på ett av blomfaten så utgår jag ifrån att de följt med jorden in. Nu har de fått flytta ut igen.

hoppstjärtar_collembola

 

hoppstjärtar_collembola 2

2 reaktioner på ”Hoppstjärtar ordning Collembola ger ökad bördighet

  1. På språng nu men efterrsom jag vet, tror jag haft såna inne så ska jag försöka komma ihåg att läsa senare. Din blogg är en lättfattlig encyclopedi med kryp information som är väldigt nyttig! 🙂

Kommentera

