I like: pistiller som gnistrar lite som diamanter

These are the pistils of a zucchini. What others like you can find here

Det här är pistillerna på en honblomma på en squash. Nu gäller det att alla pistillerna blir befruktade. Ibland blir toppen på squashen lite mosig. Då har pollineringen inte fungerat som den ska. Någon eller flera av pistillerna har inte blivit pollinerade.

För att de ska fungera krävs insekter, att inte pollenet från hanblommorna regnar bort, att det finns både han och honblommor samtidigt och så ordentligt med vatten och näring. Squash gillar vatten och näring. Mina squash börjar växa till sig nu och det är tur för snart är de sista frysta squashpaketen slut!

Vad andra gillar en torsdag kolla härpistill_squash

14 reaktioner på ”I like: pistiller som gnistrar lite som diamanter

  1. Jättefin bild med de gnistrande pistillerna och en vacker gul nyans som släpper fint i bakgrunden. Men sen ser jag som 2 stora händer som håller om också – ger en go känsla. Tack för bonusinfon mycket jag inte visste där även om jag odlat flera gånger. Har satt squash men den ska gå sig en rejäl gödselvattning 🙂

    Kan du berätta mer om squashpaketen från frysen? Hur gör du?

    1. Jag skär ner squashen i kuber och ugnssteker medlite salt och olja innan jag fryser i portionsförpackningar, men mest gör jag färdiga rätter som squashsoppa eller ”ratatouille” (mest utan paprika och aubergine, så det är väl kanske ingen ratatouille egentilgen). Ratatouillen äter vi sedan till pasta eller gör en lasagne av. Gör jag lasagne så blandar jag gärna ner massa mangold också….och så häller man vitsås över. Ungefär så… 🙂

  2. Vacker bild med härliga färger. När jag läser hur många saker som ska klaffa för att det ska bli nån frukt inser jag att jag hade väldigt tur ifjol. Jag fick en squash av en väninna och planterade den i en pallkrage och trots att jag knappt ägnade den en tanke blev det frukt. 🙂
    Har du squachen i växthuset eller i friland? Jag ska plantera nästa år och från i sommar har jag ju ett växthus att förvara allt i när de blir för stort för att ha inne i slutet på våren. 🙂

    1. Jag har squashen ute. Under sommaren blir det oftast för varmt för den i ett växthus, men den kan behöva täckas eller vara inne i växthus under första delen av sommaren då det kan bli lite kyliga nätter. Squash är väldigt roligt eftersom det oftast blir stor skörd. 🙂

Kommentera

