Eufori (bild 193 av 365)…eller Fick smaka första jordgubbarna idag. :)

Idag avsmakades årets första jordgubbar. Några har rodnat lite tidigare, men dessa har fåglarna hunnit avsmaka innan jag hittat dom. Jag hade spanat på en Tosscanagubbe som jag räknande med skulle bli klar idag också, men även där hade fåglarna hunnit före! Jag får vänta vidare, men de gubbar vi fick var väldigt goda! 🙂

Nu sitter nät på bären för säkerhets skull. Vi har lite för många skator och andra lite intelligentare fåglar i år så jag tror de överlistar fågelskrämman som ser ut som en uggla.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här,

jordgubbar

8 reaktioner på ”Eufori (bild 193 av 365)…eller Fick smaka första jordgubbarna idag. :)

  1. Ingenting går upp emot det första av allt man skördar. Jordgubbar och smultron toppar nog listan – förstår din känsla 🙂

  2. Huvudskörden är i full gång här just nu. Jordgubbarna mognar snabbt när det är soligt och varmt. Däremot är störtregn som vi fick i går inte bra, även om väta också behövs. Måste skynda och plocka nu innan eftermiddagens åskregn kommer.

  3. Toscanagubbarna ser goda ut, smaken kan man bara gissa? Vi har problem med fåglar främst trastar som äter allt vad de kommer åt, t.o.m råa bär. Allt länsas körsbär, aronia, vinbär, jordgubbar etc. Nu gör jag ett försök med en gammal, smal grön vattenslang. Klippte lagom långa ormlängder, tejpade med bred svart tejp och smala, gula zick-zack ränder på och virade i toppen på långa käppar hängande över buskar etc.
    Jag läste att du odlar rabarber med mindre oxalsyra. Kan du tänka dig att skicka frö åt mig? Har du själv sått från frö?

Kommentera

