Ljusstrålar (eget ord 192 av 365)…eller varför man ser olika färger.

Olika färger är egentligen ljusstrålar med olika frekvenser. Ser vi grönt, så är det grönt ljus som reflekteras mot  en yta och sedan in i våra pupiller där det blir en signal som hjärnan tolkar. Ser vi gult är det istället  gult ljus som reflekteras mot en yta. Så är det med alla färger utom svart och vitt.

När vi ser vitt så är det ljusstrålar av alla olika frekvenser, som blandats och reflekteras. Ser vi svart så är det istället så att inga ljusstrålar reflekteras. Allt ljus har istället absorberats där. Det är därför svarta kläder/ föremål fortare blir varmare. Det är därför våra pupiller är svarta.

På bilden kan man tydligt se hur en del solstrålar förhindras att nå näckrosbladet och det blir därför en skugga. I stället har dessa solstrålar reflekterats mot den gula näckrosen och stjälken och träffat vattenytan för att sedan studsa rakt in i mina pupiller så att jag kan se spegelbilden  på vattenytan….ja eller omvägen via kameran i det här fallet.

Kändes det hyfsat tydligt? Jag måste börja öva mig lite, så att jag  blir varm i kläderna igen för på måndag så är min semester slut och då gäller det att jag kan förklara diverse saker för mina elever igen! 🙂

ljusstrålar

7 reaktioner på ”Ljusstrålar (eget ord 192 av 365)…eller varför man ser olika färger.

Kommentera

