Björktrastungen har fallit ur boet

Blev lite förvånad på min väg till växthuset idag. Där satt en björktrastunge på skottkärran och verkade inte alls vilja flytta på sig. Den var lite ”okammad” med dun runt huvudet.  Jag kunde gå väldigt nära, men efter ett tag så flög den iväg. När jag tittade upp i granen ,där boet finns, så kunde man se huvudet på en annan björktrastunge. Vi har hört dom tidigare och sett föräldrarna flyga dit med mask i skytteltrafik, men vi har inte kunnat se några fågelungar eller se någon matning. Boet har varit helt osynligt från vårt håll, dvs från marken.

björktrast_unge

 

Det har gått åt en hel del larver och mask nu för att föda upp dessa små. Så länge trastarna håller sig till insekter så är det ok, men lite nervös blir jag för jordgubbarna i år. Kanske får jag ta fram bärnätet i alla fall? Förra året så räckte det med min fågelskrämma ugglan, men i år har vi ovanligt många större fåglar i närheten, både björktrastar och skator föder upp sina ungar på tomten, så jag misstänker att man kanske måste  vidta lite större försiktighets åtgärder i år..

 

björktrast unge i bo

4 reaktioner på ”Björktrastungen har fallit ur boet

Kommentera

