Det är honblomman som ger frukt

Det finns gurkor som är partenokarpa. De behöver inte befruktas för att ge skörd. De t.o.m.  ska inte befruktas för då blir det inga bra gurkor. Min gurka Sonja är en traditionell gurka som har hon och hanblommor. Pollen måste på något sätt ta sig från hanblommorna till honblommorna. Det sköter de fantastiska pollinerarna som jag har i växthuset.

Det är det här som är honblomman. Om den inte blir pollinerad kommer det lilla fruktämnet bakom blomman att skrumpna ihop och falla av.

honblomma_gurka_sonja

Hanblommorna är lite mer anspråkslösa. De har inget fruktämne bakom sig.

hanblomma_gurka_sonja

Sonja ska bli 25 cm lång, men de tre gurkor vi plockat in hittills den senaste veckan har kanske varit mer 15-20. Det har varit kallt i sommar fram tills nu så jag är glad att det överhuvudtaget blivit några. Dessa ska man kunna ha på friland, men ni som följer min blogg vet att här kan det bli lite kallt på nätterna ibland så jag har mina gurkor i växthus.

De gurkor vi ätit upp har vi tyckt om. Sonja  blir nog ett återkommande inslag här. 🙂

Kommentera

