Avokadon skjuter sidoskott

För ca 2 veckor sedan nu så planterade jag om avokadoplantan. Jag funderade ett tag på om jag skulle se om det skulle komma sidoskott utan att jag toppade plantan, men jag bestämde mig för att toppa plantan för att påskynda det hela. Jag tog bort allt ovanför de nedre bladen. Nu har nya sidoskott brutit fram och jag tror att det kommer ge en snyggare växt i längden.

Plantan har fått flytta ut i växthuset nu också eftersom det är väldigt varmt både på dagar och nätter i veckan.

Vill man ha buskigare plantor så brukar man toppa man dom. Det bryter då alltid fram nya sidoskott. Oftast vinner man då på att toppa tidigt. Jag återkommer när sidoskotten blivit större, så får vi se om jag gjorde rätt! 🙂

avokadoplanta_skjuter nya skott

En reaktion på ”Avokadon skjuter sidoskott

Kommentera

