Stinkfly på jordgubbsblommor gillar jag inte

Oavsett vad det här är för sorts stinkfly så vill jag inte ha den på jordgubbsblommorna. Stinkfly är växtsugare och förstör bäret när de suger växtnäring oavsett om det är nymfen (den lilla gröna på första bilden eller den adulta versionen. Ser man en stinkfly, så plockar man bort den om man kan, eller så hoppas man att någon av rovinsekterna eller spindlarna tar dom!

stinkflunymf stinkfly 2

Om det blir stinkflyskador på bären så blir de lite som på den nedre bilden, med de gröna fröna väldigt tätt ihop. Det blir liksom ett hårdare område som man kanske vill skära bort. Bilden är inte från i år. Här har det knappt blivit några kart och det är ingen som funderar på att rodna,

Personligen fördrar att stinkfly håller sig till blommorna i ängen.

spottstrits-gubbe

4 reaktioner på ”Stinkfly på jordgubbsblommor gillar jag inte

  1. Den sortens jordgubbar har man ju fått ibland, men visste inte att det var en insekt som orsakade missformationen. I går såg jag ett par jordgubbar som börjat rodna. Vi bor i Vasa-trakten på finska sidan av Kvarken.

  2. Hur gjorde du för att bli av med dem? Jag har haft såna här jordgubbar i många år nu. Har sett insekterna (som ser ut ca som den gröna på din bild) ibland men väldigt sällan så jag har inte haft så många chanser att ta kål på dem. När man googlar stinkfly eller bärfis så får man upp helt andra typer som är mer liksom kantiga. Jag tycker att den här nästan ser ut som en stor bladlus. Kom du fram till vad den heter? Eller är det helt enkelt ett annat utvecklingsstadium? En nymf kanske? Maila gärna!

Kommentera

