Samlar ( bild186 av 365)…eller De solitära bina hjälper mig med att göra jordgubbsskörden större

A tiny solitary bee collecting pollen on a red strawberry flower.

Det är fullt arbete kring blommorna nu. Ljudet kring syrenhäcken är rent öronbedövande av allt humlesurr, men även kring jordgubbsblommorna är det liv och rörelse.

De här små solitära bina är svåra att se. De är så små. Det ser ut som det är någon liten ”fluga” som kryper runt där tills man går riktigt nära och ser att det är ett bi.

De är jätte söta och helt fredliga. De har inget behov av att försvara sitt samhälle eftersom det inte finns något samhälle. De är bland annat till dessa som man gör sina insektshotell. Just nu samlar biet pollen så att dess larv ska ha en matsäck då den kläcks ur ägget.  Maten måste räcka tills dess att larven förpuppas. Många övervintrar sedan som puppor.

Eftersom bin och humlor inte har några fickor att bära pollen i så bär dom detta på benen. Det är därför bakbenen ser gula och tjocka ut. En bra sida som berättar mer om solitära bin och hur och varför man ska hjälpa dessa finns här

solitärbi

En bonusbild för den som vill se baksidan och vingarna. 🙂

solitärbi 2

Detta är en hona av någon sorts sandbi. (Microandrena) Honorna av sandbin kan man känna igen på att de har en liten fördjupning med korta filthår innanför vardera ögat (kallad fovea). Man ser fovean som ett smalt ljust band innanför ögat på den övre bilden. Allt detta har jag fått mig berättat i gruppen Vi som älskar bin och humlor på Facebook. 🙂

8 reaktioner på ”Samlar ( bild186 av 365)…eller De solitära bina hjälper mig med att göra jordgubbsskörden större

  1. Bin för mig var lika med bisamhällen tills för några veckor sen. Hade aldrig hört talas om solitärbin. Nu har jag sett bild också 🙂

  2. Jag känner igen den där, det var inte länge sedan du lärde mig att de fanns över huvud taget. 🙂
    I verkligheten har jag inte lagt märke till någon ännu, men lita på att jag har ögonen öppna.
    Ha en fin helg!

Kommentera

