Svalorna bygger bo och fångar kålmal i flykten?

Det är inte lätt att fånga fåglar i flykten, speciellt inte svalor. Jag är oerhört imponerade av hur de far fram. Härom dagen var det full fart hemma hos oss och de verkade hämta bomaterial. Blev lite förvånad för jag trodde att det var klart. Hittade denna info om hur fåglar häckar i Södermanland och jag antar att vi är lite senare så det stämmer kanske bra att svalorna ska lägga ägg nu då. Tyvärr har de inte byggt hemma hos oss som det verkar, men de är uppenbarligen i närheten, så jag är nöjd.

Bilderna på de flygande svalorna är inte tekniskt de bästa, men jag blev så himla glad att jag överhuvudtaget fick dom på bild! Prova får ni se om ni lyckas hänga med i svängarna. 🙂

Idag var det mer lågt flygande över kålraden. Jag tror de äter kålmal för brinnande livet! 😉

ladusvala i flykt

ladusvala hämtar bomaterial

svala i flykt

8 reaktioner på ”Svalorna bygger bo och fångar kålmal i flykten?

  1. Älskar svalorna som svirrar runt hela tiden. Hos oss bor ladusvalorna under bryggan. De har bott där en tid – och nu ser jag dem hämta andra fåglars dun – och undrar också om det inte är lite sent. Men kanske har den kalla våren ställt till det för dem? Eller något slagregn? Ibland lägger de två kullar och första kullen hjälper till att mata de nya – tror jag…..

    1. jag tror inte dom hinner med två kullar här, men kanske hos dig? Underbara är de i alla fall. De har blivit färre unde de snart 20 åren vi bott här, men jag hoppas att det ändrar sig. 🙂

Kommentera

