Smärta (bild 180 av 365) eller…Jättebromsen anfaller

3 cm lång, obeskrivligt otäck landade den på en svart sten som finns hemma hos mig. Såna här gör mig mer rädd än det mesta i insektsväg. Honan behöver något proteinrikt för att kunna lägga sina ägg. Blod är proteinrikt. Mitt blod skulle hon tänkas kunna sätta i sig. Helst vill hon dock ha blod från nötkreatur eftersom detta är en Tabanus bovinus ( Boskapsbroms), men finns inga sådana i närheten så tar hon ett bett av andra däggdjur, som exempelvis människor. Bromsbett är smärtsamma. De liksom sliter en bit kött på vägen när de suger i sig lite blod också….

Nu finns det fördelar med bromsar också som jag skrev om i förra årets inlägg, men jag undrar fortfarande varför är inte trädgårdkläder zebrarandiga då det visat sig att bromsar har lite svårare att förstå var de ska landa och bita då?

jätte_bromsen_ annfaller

10 reaktioner på ”Smärta (bild 180 av 365) eller…Jättebromsen anfaller

  1. Jag är livrädd när jag ser dem. Hade för många år sedan en Grand Danois som fick ett bromsbett. Har aldrig hört en hund skriker så förskräckligt. Bilden däremot är fantastiskt!

  2. Håller med tidigare kommentarer att dina insektsbilder är mycket fina. Gillar bromsens bronsfärg. Det skimrar om den.
    Kul att randiga kläder kan skydda lite mot dem. Kanske dags att skaffa något randigt 🙂

  3. Bromsar gillar jag inte för att de verkar gilla mig. Därför har jag aldrig tagit någon bild av dem, men kanske borde jag göra det när jag ser din snygga bild. Men: du har helt rätt i att de tar en bit kött och sätter sig i en björktopp och äter upp den. Jag kanske har berättat det här tidigare, men det tål att upprepas. Uppe i norr en sommar när äldsta dottern var nio jobbade jag utomhus med ett fönster. Dottern klagade på att det gjorde ont i örat. Jag räknade till nio blodiga bett i hennes örsnibb och blodet rann nerför halsen på henne. Behöver jag säga att resten av dagen tillbringades inomhus? Örat svällde upp till en ballog och hon kände sig sjuk. Usch!

    1. Usch! Bromsar eller ”bräms” som vi säger är obehagliga, men kanske inte värre än knott ändå, för de tar sig liksom in under ögonlocket och biter..men din historia var riktigt läskig…

Kommentera

