Blomflugelarverna på väg för att äta upp bladlössen på körsbärsträdet!

The larvea of the hoverfly eats aphids. I hope this little fellow is hungry! 🙂 More yellow pictures on Monday mellow yellow

Mitt körsbärsträd har som jag berättat tidigare fått bladlöss, som vanligt. Eftersom trädet ändå inte blommat i år så har jag med vilja inte varit så snabb att ta bort alla bladlöss. Jag har spolat bort det värsta någon gång med rent vatten och även tagit bort några blad som varit fulla av bladlöss, men eftersom bladlöss rent logiskt borde locka till sig nyckelpigelarver och blomflugelarver så har en del fått vara kvar i rent studiesyfte. Bild på bladlössen kan du hitta här.

Idag såg jag  en ny sorts larv på stammen på körsbärsträdet. Som vanligt när jag inte vet vad det är så måste jag ta fram kameran och jämföra med bilder på nätet eller fråga andra som vet. Den var ca 5 mm och påminde om en fluglarv, men var lite färgstarkare. Jag kom fram till att det måste vara någon sorts blomfluga. Vilken sort har jag däremot ingen aning om, men när jag lade tillbaka den på trädet så upptäckte jag att det fanns fler av dessa. Jag hoppas att de är hungriga! 🙂

blomflugelarv

blomflugelarv på körsbärsträd

2 reaktioner på ”Blomflugelarverna på väg för att äta upp bladlössen på körsbärsträdet!

Kommentera

