Gula insektsägg är bra på blad med bladlöss, men dåligt på kålblad

The first pictures are egg and larvae of a diamondback moth. I try hard to get rid of them from my cabbage.They are hungry…

De få kålplantor jag har i år ser rätt fina ut fortfarande. Jag började med att ha dom täckta med fiberduk, men den var inte tät och har man väl fått in insekter kan man lika gärna öppna upp. Fördelen med att ha öppet är att insektsätande fåglar som svalor äter upp några av de insekter som annars hade ätit upp kålen. Svalorna är rätt skickliga på att flyga lågt kring kålplantorna! 🙂

Ett ägg från en kålmal gissar jag att detta vita lilla ägg är. De lägger ett och ett ägg och det är massor av kålmal runt kålen nu. Det finns ekologiska medel att spruta på om man vill. Det är en bakterie som inte fjärilslarver tål att äta,så de fjärilslarver som äter på kålen dör.   Jag har inte det i år heller, men jag har faktiskt funderat på att prova det någon gång. Tills dess får jag gå på äggjakt. Äggen är små, men man tjänar på att ta bort dom. Ägg och larver hittar man på undersidan av bladen.kålmalens ägg

Om man inte tar bort äggen kommer larverna och det är dom som är jobbiga. Dom är hungriga. Ju mer kål de ätit, desto fetare blir larven. Den jag hittade idag var inte stor…Den stora kabeln längst ner i bilden är en nerv på kålbladet för att du ska få en bild av storleken på larven.

larv på kål

Idag hittade jag några gula ägg i en grupp också. Jag undrar om det kan vara kålfjärilens eller finns det fler som också förstått att kål är vansinnigt nyttigt och läckert att föda upp sina ungar på?

Ser att nyckelpigan också lägger gula ägg i grupp, men vanligtvis då där det finns bladlöss för larverna att smaska på och på min kål finns i alla fall inga bladlöss.

Jag skasöka igenom bladen lite mera noggrant idag.ägg på kålnerv

 

2 reaktioner på ”Gula insektsägg är bra på blad med bladlöss, men dåligt på kålblad

Kommentera

