Hage (bild 177 av 365)…eller kött är egentligen för billigt

Djuren som går längs Vindelälven och betar har en fantastisk utsikt. I bland glömmer man bort att utan dessa betande djur så skulle landskapet väldigt fort beskogas. Det kan vara bra med mycket skog också, men många djur och växter gillar när det är så här öppet. Människan är en av dessa arter. Vi tycker om det så mycket att många tyckte att vi skulle byta nationalsång på 80-talet till Ulf Lundells Jag trivs bäst i öppna landskap.

Vi äter inte så mycket kött i min egen familj, men vi är inga vegetarianer heller. När man äter kött så tycker jag att det känns bra att äta kött från djur som levt ett bra liv. Jag äter hellre kött lite mer sällan och betalar lite mer för att jag ska veta att det varit så, än ofta och billigt och riskera att det är djur som fötts upp i djurfabriker.

Under en period i livet tyckte jag att det kändes väldigt jobbigt med kött överhuvudtaget, men  nu ”mitt i livet” har jag kommit till slutsatsen att vi människor är allätare. Det finns vissa ämnen som är svåra att få i sig om man inte äter animaliska produkter; B12 till exempel.

Om man ser till hur folk åt förr då vi var jägare och samlare, då åt vi förmodligen inga enorma mängder kött heller. Det är inte helt lätt att springa i kapp en antilop eller fånga en älg i en fångstgrop. Man slösande inte med det kött man fick tag på. Det var viktigt att allt togs vara på. Idag är det inga större svårigheter att gå in på affären och fylla korgen med billigt kött. Det är i min värld alldeles för billigt. Det är så billigt att folk utan att blinka kan kasta en skinkskiva som legat för länge i kylen, eller spola bort den sista decilitern köttfärssås som blev över efter middagen.

Det är så billigt med kött i dag att det är svårt för svenska bönder att kunna ha köttdjur. Istället köper vi vårt kött från andra länder som har lite andra regler som gör att man kan få fram det billigare. Synd både för oss och djuren tycker jag.

Hage_Vindelälven_naturbetskött

7 reaktioner på ”Hage (bild 177 av 365)…eller kött är egentligen för billigt

  1. Ja! Detta är en av mina hjärtefrågor! Djurskydd och svenska bönder ligger mig varmt om hjärtat då jag själv är bonddotter. Precis som du äter vi inga stora mängder kött utan betalar hellre lite extra för det vi köper!

  2. Så veldig enig med deg!! Vi i min familie har gått inn i en slags abonnementsordning, ganske ny – 1 år. Der får vi kjøtt fra dyr som har levd et godt liv på økologisk gård/ eller fra skogen. Takk for alt du deler:)

  3. Vacker hage! Kött kändes bäst när jag köpte vilt av min morbror. Han är gammal nu men har hittat ekologiskt kött hyfsat nära mig. Men med en vegetarian i familjen blir det automatiskt mindre kött 🙂

Kommentera

