Frusen (eget ord 176 av 365)

Den här jordgubbsblomman har frusit. Det ser man eftersom mitten inte längre är gul utan istället svart. Trots att jag täck med fiberduk så har det inte hjälpt. Det enda man kan göra nu är att ”dead-heada”, d.v.s ta bort blomman och hoppas att det kommer fler.

Vi har haft noll och  under noll flera nätter. Det är tur att odlingen inte är mitt levebröd, men det är likväl tråkigt när det fryser bort saker även efter midsommar.

frusen jordgubbsblomma

9 reaktioner på ”Frusen (eget ord 176 av 365)

  1. Jag minns en gång som jordgubbsblommorna frusit och det måste varit i början av 80-talet. Jag var nybörjare i trädgården då och visste inte så mycket. Kommer ihåg det svarta i mitten av blomman. Synd är det!
    Vi har inte haft frost men närapå, 1 grad plus. Mitt jordgubbsland ligger vid sommarstugan vid havet så där är det alltid ett par grader varmare om nätterna också.

  2. Här har det också legat kring noll på nätterna. Gick ut och kollade på mina jordgubbsplantor nu när jag såg ditt inlägg. De står intill en husvägg och ser ut att ha klarat sig. Däremot har en del pelargoner farit illa av nattkylan.

  3. Tråkigt, men plantorna dör inte i alla fall? Våra jordgubbar torkar bort i år, jag vattnar en del så några ska väl utvecklas till smakbar frukt, hoppas du också får några att smaka i alla fall. 🙂

    1. Basilika vågar jag aldrig ha ute. Den tål ju bara 10 grader och det händer rätt ofta även vanliga somrar att kvällarna går under 10.

      Jag hoppas att det är sista kvällen jag täcker ikväll. Det verkar som att det ska bli lite varmare nätter här framöver.

Kommentera

