Försöker den få upp värmen i kroppen kanske?

Funderade lite då jag såg den här en kväll om den tvättade sig eller om den försöker få upp värmen genom att gnugga händerna mot varandra. När ska sommarvärmen komma? Personligen tycker jag att det är tröttsamt att det är 12 grader på dagarna och NOLL eller MINUS på nätterna! Det känns inte rätt när vi nu snart går in i juli. I natt hade vi -2. Enstaka jordgubbsblommor har frusit. Att det inte är fler kan bero på att jag täcker dom på nätterna med fiberduk.

Förmodligen så handlar dock putsande som denna fluga håller på med om hygien och inte om att hålla värmen. Man ser rätt  ofta insekter som putsar på antenner,  ben eller ögonen. Det är kanske inte så konstigt eftersom många av deras sinnen sitter just där. Flugor kan t.ex känna smak med hjälp av fötterna. Doften känner många insekter med hjälp av sina antenner som jag berättade häromdagen.

Chloromyia speciosa_ tvättar händerna

Den här miniflugan (ca 4-5 mm) tillhör en grupp som kallas vapenflugor. På engelska säger man soldier flies. Jag gissar att det är den blanka rustningen som gett namnet.

Jag brukar hitta dom sittandes på något blad och vila. Riktigt hur de lever har jag inte riktigt kommit fram till, men larverna hos många av dessa vapenflugor är nedbrytare och hjälper alltså till med förmultningen av dött material, medan några är rovdjur. Jag  tror att denna gröna metallicfluga  är någon sorts Chloromyia, men jag låter det vara osagt.

 

 

5 reaktioner på ”Försöker den få upp värmen i kroppen kanske?

      1. Jag sitter nu och dricker te under en filt. Mina tjejer som har spelat 2 matcher var idag for nu och ska se Brasilien spela i +8 grader, brrr… Fast på dan var det +17 i alla fall…

Kommentera

