Rymling (bild 173 av 365)…eller… Avokadoplantan växer

The avocado plant is growing out of its pot

Den här växten blev trött på att vänta på att få mer jord. Den försöker ge sig ut och söka efter ny själv.

Den lilla avocadokärnan som jag satte ovanför ett vattenglas 3 feb började visa rotspetsen först 21 mars. Den 13 april såg man liten stjälk. Eftersom det gått så långsamt har jag inte varit så uppmärksam, men nu helt plötsligt den 21 juni, drygt 2 månader sedan jag fotade den sist,  så är det faktiskt en liten planta som inte nöjer sig med den lilla krukan längre. Scrollar du ner får du se hur den ser ut i dag.

rymling

I dag är avokadoplantan ca 30 cm hög och har fått en större kruka. Om inte rötterna får sprida ut sig som de vill är risken att även växten blir lång och gänglig. Det ser ut som det finns knoppar i bladvecken, men jag vet inte om den tänker bli lite buskigare. Jag hoppas på det. Plantan står inte utomhus utan den finns i köket i normala fall. Bilden är från då jag planterade om den.avokadoplanta

6 reaktioner på ”Rymling (bild 173 av 365)…eller… Avokadoplantan växer

  1. Tänker du toppa den? Jag läste nånstans att man ”skulle” göra det i den storleken. Fast jag gillar den enstammad. Min stora har skjutit skott åt alla håll och blivit jättestor och ful sen den fick tillskottsljus. Nu står den på altanen. Kärnan jag satte i vår grodde men jag råkade bryta av grodden när jag skulle byta vatten, dessutom började det växa något på den, så den slängde jag.

  2. Har haft några avokadoplantor ca 3 år, men de blev så gängliga och fula att jag kastade dem. Granatäpple och passionsfrukt är mycket finare och de är lättskötta också. Har drivit upp dem från frö.

Kommentera

