Jag gillar samodling, men jag ogillar att det är så sent i år.

Den här sommaren blev inte riktigt som jag tänkt mig växtmässigt  och växterna står lite stilla i sin tillväxt känns det som. Det kan bero på kylan. Senaste 2 veckorna har det varit rätt kallt. 10-15 grader på dagarna och som mest 5 på nätterna. Fördelen är att det blir mindre ogräs då också. Nu är det inte helt fel att ha lite ogräs. Vissa ogräs kan faktiskt vara bra för vissa växter, precis som all samodling, men det får så klart inte bli för tätt och kvävande eller konkurrera om all näring.

Bondbönor ska inte odlas i monokulturer är det enda jag hittar när jag läser om samodling med bondbönor. Det jag vet är att potatis och bondbönor är en klassisk kombination och de sägs vara bra för varandra. Nu odlar jag inte potatis. Jag verkar inte ha någon bra potatisjord helt enkelt. I stället så planterade jag in lite honungsfacelia bland mina bondbönor idag. Det verkar vara en bra gröngödlinsväxt som har djupa rötter som luckrar jorden och drar upp näringsämnen till lite ytligare skikt. Blommorna producerar mycket nektar och de sägs även vara bra för att förhindra bladlöss. Om det är för att doften får bladlöss att byta område eller om många bladlusätande insekter( bl.a blomflugor) hittar dit tack vara doften det hittar jag inte att läsa om.

Jag skulle önska att både honungsfacelian och bondbönorna hunnit bli lite större. Dessa bondbönor direktsådde jag i jorden 18 maj och de fick ligga under fiberduk tills jag rensade bort ogräset och lade på gräsklipp. Förra året hade jag blomknoppar den 25 juni. Det har jag inte i år.

Av någon outgrundlig anledning har jag glömt att skriva upp alla sådder jag gjort efter den 18 maj, men honungsfacelian direktsåddes också, men på en annan plats för 3 veckor sedan ungefär. De är bara  ca 5-7 cm höga idag. Jag hoppas att de ska ta fart nu!

bondbönor

2 reaktioner på ”Jag gillar samodling, men jag ogillar att det är så sent i år.

Kommentera

