Tvätt av antenner är viktigt om man vill kunna känna dofter

This little bug washed his antennae carefully. They need to keep them clean in order to be able to smell. 🙂 More macros at I heart macro

Det är viktigt för insekterna att putsa sina antenner. Det är där luktmolekylerna sätter sig så att de kan känna dofter. Ofta har hannarna större antenner än honor för att bättre kunna plocka upp honornas doftsignaler (feromoner). Jag har tidigare lyckats hitta två ganska annolunda, större antenner. Dels hos fjädermyggs hannar och dels hos den kamhornade knäpparen.

Om det här är en hona eller hane vet jag inte, men jag gissar att det är någon sorts bladstekel. Förmodligen en Tenthredo Colon.

Tenthredo colon

Bladsteklar äter blad, så de är vanligtvis inte jättebra att ha i sin trädgård om man tänker på att man vill ha kvar sina växter, men just de här ser så läckra ut! De är hyfsat stora också så säkert bra mat till fåglarna om vi ska tänka på ekosystemet! 🙂 Larven till denna bladstekel ser ut så här och den gillar att äta mjölkört. Det har jag massor av så det kan jag bjuda på!

Tidigare har jag hittat grön bladstekel som också påminner lite om en allien. De är rätt lika, men har helt annorlunda färger.

Tenthredo colon tvättar sig

Tenthredo colon helbild

10 reaktioner på ”Tvätt av antenner är viktigt om man vill kunna känna dofter

Kommentera

