Amerikanska blåbärsblommor ser annorlunda ut

Förra året så blommade inte någon av mina två amerikanska blåbär. I år blommar den ena busken. Blommorna påminner inte alls om våra inhemska blåbär i skogen, men det är vackra ändå. Eftersom vi har så kallt på nätterna, så har jag täckt både jordgubbar och blåbär med fiberduk hela veckan. Jag vill ogärna att de fryser bort blommorna nu när de äntligen kommit!

För att det ska bli bra skörd behöver man 2 olika sorters buskar som blommar fick jag lära mig. Det var därför jag köpte två. Olyckligtvis har lappen med vilken sort det är som blommar försvunnit, men på plantskolan där jag köpte den för två år sedan har man 2 sorter i år (North blue och North country). Den som inte blommar vet jag heter heter North blue. Den andra som blommar hoppas jag är en North country. Den ska vara delvis självfertil. Jag hoppas det var en sån som jag köpte. Det hade varit roligt att smaka några i år i alla fall!

amerikanska blåbär_blomma

8 reaktioner på ”Amerikanska blåbärsblommor ser annorlunda ut

  1. Jag har aldrig lagt märke till vilda blåbärsblommor (där har jag bara fokus på bären) men amerikanska blåbär i trädgården känner jag väl igen. Din blomma ser alldeles normal ut. Vi har haft dessa underbara bärbuskar i många år och det jag gillar bäst är att bären mognar successivt så det finns alltid en handfull färska bär till frukostfilen i flera veckors tid.
    Hoppas du får provsmaka dina buskar i år och att de växer till sig ordentligt. 🙂

  2. Där lärde jag mig något nytt! Måste skaffa en till, även om den jag har klara sig ganska bra på egen hand.

    1. Du kanske har en sån som är självpollinerande, men tydligen så ger även de bättre skörd om de är fler! …och då inte bara för att de är fler buskar utan mer per buske. Blev komplicerat det där. 🙂

  3. Satte två buskar av amerikanska buskblåbär i höstas och de har övervintrat, men några blommor har jag inte sett till. Ska man sköta dem på något speciellt sätt, förutom att det ska vara sur jord?

    1. Förra året blommade inte mina heller. Jag tror det tar något år innan de acklimatiserar sig. Jag har satt dom i vanlig jord med lagt på mycket kaffesump och barr. Båda påverkar pH så att det blir surare.

Kommentera

