Besvikelse (eget ord bild 168 av 365)

Trots fiberduk och gräsklippstäckning (som avger värme), så frös squashplantorna natten mot igår, alltså 17 juni. Det är nästan läge att emigrera snart….Turligt nog finns det liv kvar, så jag dubbeltäcker några nätter nu och hoppas att nordvindarna ska sluta blåsa. Jag har ju semester och då vill man ha sommarvärme! Basta!

Några plantor som stod lite bättre till klarade sig nästan helt. Så det blir squash även i år.

frusna squashplantor

 

 

 

27 reaktioner på ”Besvikelse (eget ord bild 168 av 365)

  1. Bedrövligt i år. Mina spanska flggplantor som är rätt stora började sloka med bladen på dagen på grund av den kalla snålvinden från norr. Fick flytta in dem i uterummet igen och jag tror de repar sig.

    1. Jo, det var värre… Då isen låg på sjön till midsommar.. Fullt lika bedrövligt är det inte idag. Då hade dom varken växthus, frostvakter eller fiberduk heller! 🙂

  2. Usch vad tråkigt, när du jobbat med att få fram de. Här har också varit kallt, tog faktiskt fram vinterjackan, mössan och vantarna när jag gick ut med hundarna. Hurv! 😦

  3. Beklagar, alltid lika tråkigt :/ Vet du hur kallt ni hade den natten? Här i svackan några mil utanför Åsele var det 3 grader som lägst, men jag tycker nog att potatisblasten ser lite medtagen ut…

      1. Svår månad, denna juni… Har mina under ett fönster lagt på lecablock, det verkar ha räddat dom. Men jag kanske ska ut och kolla till dom för säkerhetsskull, de kalla nätterna håller ju i sig :/

  4. Vi planterade ut den 16:e och täckte med fiberduk. De har inte frusit men däremot har nästan varenda fått flera blad knäckta av vinden i duken… Jag har fått för mig att gräset kan göra det värre – mindre strålning från marken på natten.

    1. Gräset avger värme när det bryts ner och duken behåller den värmen vanligtvis. Det är möjligt att om du har väldigt tjockt lager att det isolerar även från andra hället, men jag har inte varit med om det. Det blir annars lite samma effekt som växthuseffekten. Det kan t.o. bli FÖR varmt ibland så att växterna bränns. Men inte denna gång…

      1. Den här artikeln tyckte jag var ganska intressant:http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/forsoksresul_fritidsodl/FFF01/FFF01K.HTM

        ”Halm, löv och gräsklipp har, som tidigare nämnts, en isolerande verkan på jordtemperaturen. Detta inverkar även på lufttemperaturen, framförallt på natten, då de isolerande materialen och luftlagren försvårar värmeutstrålningen från marken. I danska försök (22) uppmättes på 10 centimeters höjd minimitemperaturer under april-maj som var 6-8° C lägre ovanför halm jämfört med bar mark. Motsvarande mätning ovanför grästäcke resulterade i l-2° C lägre minimitemperatur jämfört med bar mark. Under en kall natt sjönk temperaturen till -6° C över halmen och till -1,3° C ovanför grästäcket. Temperaturen var vid samma tillfälle +0,2° C ovanför bar mark. Dessa material bör alltså inte läggas ut för tidigt på säsongen eller till frostkänsliga grödor då de ökar risken för nattfrost.” Men jag vet inte hur färskt deras gräsklipp var…

      2. Intressant. Jag betvivlar inte som jag skrev att det kan isolera åt båda håll, men jag tycker att det borde vara skillnad på färskt gräsklipp och ex halm eller hö, men jag får göra en varmbänk till nästa år till min squash för att vara på den säkra sidan! 🙂

  5. Mina gurkor ser ungefär likadana ut… Men det finns hopp, för det har inte frusit helt.
    Jag tänkte ”fuska” och köpa en gurkplanta eller två, men de såg lika tråkiga ut de med.
    Hoppas du får många på varje planta som klarat sig nu! 🙂

Kommentera

