Solar (eget ord bild 167 av 365) eller… Mellan hagelskurar kommer solsken och då gäller det att passa på!

This little cabbage fly was sitting in the sun looking innocent… More maros at Blo-Ma

Ingen höjdarsemesterdag idag. Kallt och omväxlade hagel- och regnskurar har det varit, men då och då tittade faktiskt solen fram länge nog för att t.o.m de allra minsta skulle passa på att sola lite. En fluga är det på bilden. Det skulle kunna vara en kålfluga. Den lilla kålflugan kläcks då hundkexen blommor. Hundkexen har börjat blomma nu….

De flesta flugor är bra i trädgården. Blomflugorna är såklart favoriter som jag berättat om tidigare, men även spyflugor behövs för att ta undan eventuella döda djur som kan finnas. Kålflugor och morotsflugor är nog de enda flugor som är lite otrevliga. Själva flugan är inte problemet utan dess larver som äter upp plantornas rötter. En vacker dag så ligger det bara en omkullvräkt kålplanta utan rötter när man kommer ut. Sånt tycker jag inte om.

Just här på nässlan i solen så ser den rätt beskedlig ut. Kanske var den rädd att jag skulle upptäcka vem den var, för den drog snabbare än snabbast. Det blev därför bara en bild.

Det enda man har upptäckt som fungerar för att slippa att kålflugan lägger sina ägg invid kålplantorna är att täcka med fiberduk eller nät de första 4 veckorna.

fluga som gillar nässlor

18 reaktioner på ”Solar (eget ord bild 167 av 365) eller… Mellan hagelskurar kommer solsken och då gäller det att passa på!

    1. Ja jag håller squashen täckt med fiberduk och igårnatt täckte jag även jordgubbarna. Blev nervös för att blommorna skulle frysa bort, men i kväll verkar det hålla sig över 5 grader och då täcker jag inte.

  1. Kålflugan – visste inte att den fanns! Man lär sig ett och annat här! Men sen kommer kålmalen, kålfjärilen, m fl! Bakom tyllgardinen växer kålen fint och jag ser inga spå av vare sig den ena eller den andra! Men runt rucolan yr den av mal!

  2. Du vet för mycket om de små rackare, förstår att den inte ville bli upptäckt. De kan inte ha det lätt hos dig 😉
    Bilden är fantastisk. Gillar ljuset mycket som ligger på flugan. Toppen!

  3. Nästan så jag börjar uppskatta flugor när jag ser din bild! De har makalösa färger men är inte lika kul att umgås med. Spännande att läsa – det blir en mera verklig vy av väderprognosen över Sverige. Tänker jag som haft sommar här länge nu och bara vill ha regn, massor av regn.

    Ha en fin midsommar! Carina

Kommentera

