Märkning (bild 166 av 365) eller….Flugbaggar är också bra att ha i en trädgård

Meet Cantaharis figurata, one of these bugs you love to have in your garden. It eats some of the you bugs you don´t want to have, like aphids.

Den här snyggingen, märkt med ett med ett M på halsskölden, är rätt långsmal och ca 6-8 mm lång. Det är en Cantharis figurata, en sorts flugbagge. Det finns lite olika slags flugbaggar och de som de har gemensamt är att larver och ibland även adulta insekter är rovdjur och äter bl.a. bladlöss. Den här ska man därför vara lite snäll mot! 🙂

Just den här sitter på toppen av en bondböneplanta. Tyvärr har jag ingen bild på larven, men jag hoppas att jag hittar en sån också någon gång.

namnlös skalbagge

4 reaktioner på ”Märkning (bild 166 av 365) eller….Flugbaggar är också bra att ha i en trädgård

  1. Härlig tolkning och sen älskar jag ju dina macrobilder!! Jag har inte köpt nåt eget macroobjektiv ännu, men varje gång jag kikar på dina och många andras bilder blir jag mer och mer sugen. Jag fyller ju snart år… 🙂

Kommentera

