Hönsmarknad i Bodarna

Jag brukar sällan ta mig till marknader, men idag gjorde jag ett undantag och åkte till Bodarna utanför Vindeln. Där fanns en hel del olika hönsraser, ankor, vaktlar och kalkoner och även några olika kaniner. Jag var mest nyfiken på att se lite olika hönsraser i levande livet.

Det kan vara lite roligt om man har höns att man har en gammal lantras tycker jag. De lägger inte lika många ägg, men de är tåligare. Det här är en kyckling av Gotlandshöns. Den första tuppen och hönan som vi köpte var just Gotlandshöns och precis så här såg kycklingarna ut. Lite kamoflagefärgade. Det sägs att Gotlandshöns fanns redan på Vikingatiden. Hönsen är fantastiska ruvare. Vår första höna kläckte fram 11 kycklingar samtidigt. Generellt så verkar det som att gamla lantraser är bättre på att ruva fram egna ungar. Vill du veta lite mer om några olika lantraser och veta hur de ser ut, så titta här!

Gotlandshöns_kyckling

Den här nobla profilen är en tupp av Silkeshöns.

Tupp_silkeshöns

Vi köpte inga djur idag, men lite mjukt tunnbröd fick följa med hem och så köpte vi en fika. En hembakad mjuk kaka och en småkaka + kaffe för 20:-. Väldigt gott och väldigt billigt!

Svt var där och filmade och det sägs att det var 3000 andra som också var där på denna åker. Jag gissar att de gör om det även nästa år . 🙂

svt var där

 

12 reaktioner på ”Hönsmarknad i Bodarna

  1. Åh…. jag vill också ha höns men så länge vi har en fågel galen hund så kommer det inte fungera.
    Tänk så underbart att få plocka in ägg från sina egna hönor, vilket lyx du har 🙂

  2. Vi hade höns när jag var barn. Mysigt. De sprang ute på gården. Men tuppen var lite ils så honom var jag lite rädd för…Fina bilder – det skulle vara roligt att få besöka en sådan marknad!

  3. Vi har haft höns i över 20 år. Födde upp rashöns, ställde ut, var väldigt aktiva i hönsklubben och senare hade vi våra egna blandraser som ”blev över” efter uppfödningen. Försöker vänja mig vid köpeägg. Det går inte. Jag kan inte äta dem som frukostägg. De är ….. hemska.
    Hoppas att jag hittar någon med egna höns här i närheten som vill sälja några till mig.

  4. De är så söta när de är små! Vi hade höns när vi hade jordbruk och när vi var pyttesmå hade vi till och med en äggkläckningsmaskin, men det minns jag inte.
    Många ägg har vi kastat lyra med och ibland misslyckade det… 😉

Kommentera

