Är det en jordgubbsstekel jag hittat?

Häromdagen såg jag en larv i en blomma och det verkar stämma på något som heter jordgubbsstekel. Idag såg jag en till blomma med en likadan larv inne i. Larver ska inte vara i blommor, åtminstone inte i blommande bärbuskar som man odlar. Den jag såg idag hade liksom klistrat ihop ena kronbladet och låg och gömde sig där.jordgubbsstekelJordgubbsstekeln påminner om vinbärsstekeln, men har ljusbrunt huvud och inte svart, så jag tippar på att det är denna stekel. Den har också åtminstone 6 par bukfötter, men det är inte helt lätt att se eftersom den är så liten. Fjärilar har 2-5 par bukfötter så det är inte en fjärilslarv. Bukfötterna är små sugvårtor som sitter längre bak. Det är alltså inte de 3 par vanliga ben som alla insektslarver har. Dessa vanliga ben syns på den nedre bilden här på min larvjordgubbsstekel 2Nej, nu måste jag kolla igenom jordgubbsplantorna lite mer ordentligt! Vare sig det är en jordgubbsstekel eller inte så såg inte blomman ut som den gillade besöket!

4 reaktioner på ”Är det en jordgubbsstekel jag hittat?

  1. Arrrgghhhh, dessa larver… Vi skulle ju kunna trivas ihop om de bara inte valde samma favoriter som jag. 😉
    Idag har jag krossat säker hundra kålfjärilslarver på kärleksörten, och jag känner mig både nöjd och beklämd – lätt ”schizofren”. Dessutom så tror jag att jag klämde sönder blomknopparna samtidigt som jag attackerade larverna, så mitt mordiska slit är förmodligen till ingen nytta vad gäller kommande blomsterfröjd.

    Jag hoppas du lyckas rädda din jordgubbsskörd. Ha en fin fortsättning på helgen!

  2. men precis! Varför kan de inte välja blommorna i ängen? 😉

    Det ska bli spännande att se om det blir kålmal på mina rädisor efter att de varit som en svärm där. Jag håller utkik.!

Kommentera

