släkting (bild 163 av 365)….eller Rädisa kan fungera som fångstgröda eftersom den är släkt med kål

Jag visste det egentligen någonstans i bakhuvudet, men har inte tänkt på det, att rädisor är släkt med kål. Varför detta slog mig var för att det var ett moln av kålmal runt rädisorna som jag sått in för att markera mina morotsrader lite. Nu har jag även läst på Runåbergs sida om att odla kål att det kan vara bra att ha just rädisor som sk fångstgröda. Man låter helt enkelt kålmalen lägga sina ägg och sen tar man bort rädisorna. Nu blev det lite så utan att jag tänkt på det, men det kanske kan fungera. Nedan finns även lite bonusbilder på kålmal som jag också fotade i dag. När man tittar på dom lite på håll så ser det mera ut som små vita streck på växten.

rädisa

kålmal 2

 

kålmal på rädisa 1

 

 

8 reaktioner på ”släkting (bild 163 av 365)….eller Rädisa kan fungera som fångstgröda eftersom den är släkt med kål

  1. Vad tror du om tipset att så en rad kål tidigt och huvudmängden ett par veckor senare, och att otäckingarna stannar i den tidiga kålen och låter resten vara?
    Det låter ju också för bra för att vara sant…

    Majrovor är f ö också kål, och blasten en fantastiskt god och snabbväxande sådan innan den blir för stor och träig. Funderar på att odla majrovor för bladen endast.

  2. Ja de där känner man ju igen – har yrt runt landen ett par dagar men verkar inte ta sig in under tyllgardinen över kålgården. Men det finns ju annat, som sagt. Och senapskål t ex. – inte inburade. Men nästa generation – när kommer den? Måste tyllklänningen vara kvar till jul?

Kommentera

