Övergång (bild 160 av 365)…eller… I like: solitärbin

This tiny little bee is one of the wild pollinators. Without it and other pollinators we humans wouldnt survive in the long run.

Det här lilla biet sitter på en alliumboll. De kämpar just nu för att gå över från den ena lilla blomman till den andra. För att du ska få en lite större förståelse för storleken så finns en bonusbild om du scrollar ner på sidan där du kan se alliumbollen i sin helhet. Bilden är lite suddig, men ni får ha överseende. Det är ett mycket litet solitärbi. Ni vet sådana som lägger ett ägg i ett rör, murar igen det tillsammans med lite pollen så larven har något att äta och sedan när larven så småningom blivit både puppa och sedan färdigt bi så kommer den ut och pollinerar och lägger ett eget ägg (eller befruktar någons ägg) och så fortsätter det. Eftersom de är solitärbin har de inget behov av att försvara något samhälle. De har ingen gadd som sociala bin har.

Har du inte sett filmen bi-effekten så passa på att se den. En mycket tankeväckande film om hur viktiga  våra pollinerare är. Ingen pollinering=ingen mat för oss…

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

Torsdagstemat I like hittar du här

solitärbi alliumboll

6 reaktioner på ”Övergång (bild 160 av 365)…eller… I like: solitärbin

  1. Åhh, vilket litet pyttebi! Jag har bekanta som har biodlingar så jag har hört av dem om bristerna på bin, och sjukdomar som sprids. Hoppas verkligen det går att rädda bina kvar!

    1. Ja det är verkligen livsviktigt.
      Det filmen visar är att även insekter behöver äta olika sorters mat för att hålla sig friska. De kan inte heller bara äta en enda sorts pollen eller nektar. Det blir för ensidigt.

  2. Hoppas verkligen att människorna inser vikten av att ge insekterna livsrum och näring. Vi behöver dem också för att överleva. Allium förresten tycker jag också mycket om.

    1. Jag är helt enig med dig. Jag tror att vi vaknar upp, men jag hoppas det blir snart.

      Det är första året som jag har Allium. Jag hoppas den kommer tillbaka även nästa år. 🙂

Kommentera

