Är det tarmarna jag ser?

Den myllrande soppan av grodyngel i diket har nu blivit klart färre. Jag antar att någon varit där och ätit upp några. De utampåliggande gälarna har också vuxit bort. Jag lade några i en glasburk för att kunna se lite bättre och lyckades då få syn på munnen och ögonen lite underifrån. Jag tycker det börjar se ut lite som en groda nu.

Grodor har lungor och kan andas luft, men kan också ta in syre direkt via huden. Den är tillräckligt tunn för det, men priset den får betala för en tunn hud är att den inte är torktålig. Grodor måste vara i fuktig miljö. Ju mer jag tittar på bilden så ser det ut som tarmar man ser där inne i magen, men kan huden verkligen vara så tunn nu?

grodyngel med mun

I början när grodynglen är lite mindre så har de utanpåliggande gälar för att samla in syret. Det är dessa trädliknade grejer som lätt kan tas för fenor som hänger utanför i den nedre bilden som jag fotade för ca 1 vecka sedan.

grodyngel

 

Mitt i denna barnkammare så ville även skräddarna bli fler….

skräddare_parar sig

 

F

13 reaktioner på ”Är det tarmarna jag ser?

  1. Älskar grodyngel! Tack för lite info från nu. När jag var barn och när mina barn var små hade vi alltid grodyngel som vi sedan släppte tillbaka där vi lånat dem ifrån. När de var ”klara” med sin revolutionerande utveckling. Alltid ett äventyr! Visst måste det vara tarmarna – väl?

  2. Härliga bilder! Får mig att minnas när jag någon gång i tidernas morgon tog hem lite grodyngel från en göl och ordnade ett litet akvarium i en burk som ställdes under en buske. Efter ett tag var det ett fasligt pipande i busken – och när jag tittade till var akvariet tomt….

  3. I mitt närområde är det för stunden ett öronbedövande ljud av alla grodor och dammarna är fyllda med grodyngel…ljuv symfoni när man passerar. Normalt sett brukar hägern stå och frossa i grodor, men detta året har jag bara sett den vid 2 tillfällen.

Kommentera

