Toscana, ull och vitlök hemma hos mig

Den nya raden med Toscanagubbar har fått sitt täcke med ull . Några vitlöksplantor som dök upp i förra årets vitlöksplantering och lite gräslök fick också ett nytt hem här i raden. Lök och jordgubbar ska visst trivas bra ihop. De röda blommorna är stora och enligt det jag vet om jordgubbar så brukar stora blommor betyda stora bär, förutsatt att de blir ordentligt pollinerade vill säga. Längst fram två st gurkörtsplantor som jag också rensade bort i en annan rad där de inte rymdes och satte de här i stället. Blommorna är små blå och passar bra att dekorera salladen med under sommaren. De är också väldigt populära för pollinerande insekter. Toscanajordgubbar_ull_vitlök

Toscanablommorna är riktigt snygga.Toscanjordgubbe_blomma

 

6 reaktioner på ”Toscana, ull och vitlök hemma hos mig

    1. Fungerar lite som en snigelbarriär och det är ofta gratis eller nästan gratis eftersom fårfarmare vill bli av med det.
      Förövrigt så är det som allt täckmaterial, jordgubbarna håller sig rena, fukten bibehålls och det förhindrar fröogräs:)

      1. Ah, okej! Har nämligen en säck ull i ladan som följde med gårdsköpet. Jag kom på att jag läst nångång/nånstans att rådjur inte heller gillar ull, men än så länge håller dom sig på behörigt avstånd. Men börjar jag se sniglar så är det alltså dags att plocka fram ullsäcken, då 🙂

      2. Ja, jag kan tänka mig att att även harar ogillar det om rådjur ogillar det. Det är ju en liten doft av ladugård över det hela, men den försvinner. För djur som har bättre luktsinne kan jag tänka mig att den ändå finns kvar.

  1. Gurkört ska precis som lök vara bra gör jordgubbar på något vis, kommer så klart inte ihåg exakt hur just nu, men något är det. Planterade just några bredvid våra jordgubbar idag också 🙂

Kommentera

