Rinner (bild 156 av 365) eller Maskrossirap kokad och klar

Maskrossirap var jag lite nyfiken på. Den blev god, men smakar mycket citron. Kronbladen från maskros bidrar mest med färgen. Nästa gång tror jag att jag låter citrongräs och ingefära koka med i stället. Det skulle bli en god spännande smak tror jag.

Recept på maskrossirap

1 ekologisk citron med skal och allt i mindre bitar
2,5 dl gula blad från maskrosor (ca 50 blommor)
2,5 dl vatten
2,5 dl socker

Plocka loss de gula blombladen och mät upp den mängd du ska ha. Lägg dom i en kastrull. Lägg i bitarna av citrusfrukterna i samma kastrull. Häll på vattnet. Värm sakta upp och låt det sjuda i 15-20 minuter. Sila bort blomblad och fruktbitar från vätskan. Blanda ned sockret i vätskan, koka upp och låt det koka sakta tills du får en sirapsliknade konsistens. Man bör tittat till den lite nu och då så att den inte blir för tjock. Man kan hälla lite på en assiett för att se hur konsistensen blir då den kommer svalna lite.  För mig tog det ca 1 timme. När den är klar så får den svalna en stund och sedan är det dags att hälla den på en väl rengjord burk.

maskrossirap_rinner

10 reaktioner på ”Rinner (bild 156 av 365) eller Maskrossirap kokad och klar

  1. Oj vad skoj, detta måste testas. Undrar om det går att byta ut sockret mot honung. Nu när bina är på ingående har jag fått dille på att fundera på saker där man kan byta sockret mot honung. Rabarberkräm?
    Har du försten testat odla Stevia?

    1. jo det har jag. Det smakar lite för mycket sötningsmedel tycker jag.
      Jag har inte grävt fram några bin. Hoppas att det är bättre läge nästa år.
      Spännande med era bin. 🙂

Kommentera

