Klättra (bild 154 av 365)

Jag undrar vad den här humlan höll på med. Den klättrade upp och ner på olika växter, men det fanns inga blommor på dom. Tidigare har man sett humlor som flyger nära marken. Jag antar att de sökt efter ett lämpligt bohål, men den här betedde sig annorlunda.

Jag gillar humlor. Ibland tänker jag att jag ska bli bättre på att arta dom. Jag har kollegor som kan sånt. Vill man prova själv så finns den här nyckeln på nätet.

Just den här kunde jag inte se bakkroppen på så att jag kunde inte ens försöka  ”nyckla den”, men ibland så räcker det bra att veta att det är en humla rätt och slätt. Humlor är bra oavsett vilken sort det är. 🙂

humla

4 reaktioner på ”Klättra (bild 154 av 365)

  1. Så bra – den där bestämningsnyckeln! Har flera humleböcker men det här är ett utmärkt komplement! Tack!

Kommentera

