Fullbelagd (bild 150 av 365)…eller Svarta bladlöss på körsbärsträd

Det kryper lite på kroppen när man ser dom bladlössen. Hittade massor av svarta på en del blad på körsbärsträdet. Jag tog helt enkelt bort de blad som såg ut så här och sprutade sedan med vatten och tvättade av stam och kvistar med handen bara. Mitt körsbärsträd är så litet att det går fort. Nu är min förhoppning att de nedspolade lössen äts upp av jordlöpare, spindlar, nyckelpigor, blomflugelarver. De älskar bladlöss till skillnad mot mig och växterna.

Bladlöss har ägg, men till skillnad från andra så kläcks äggen inne i kropppen så man kan säga att bladlusen föder levande ungar. Utveckling från nyfödd till vuxen bladlus tar 7-18 dagar beroende på temperatur. En hona kan föda fram 90-120 ungar. Som ni förstår kan det snabbt bli många. Det gäller därför att ha en trädgård som älskas av jordlöpare, spindlar, nyckelpigor och  blomflugor. Då får man hjälp att hålla dom i schack!

bladlöss_svarta_körsbär

5 reaktioner på ”Fullbelagd (bild 150 av 365)…eller Svarta bladlöss på körsbärsträd

  1. Lite äckliga är de så där i närbild. Mig stör de mest i flädern när man vill göra saft och då blir det ett himla klippande för de sitter mest på blomskaften.

    1. ja det kan jag tänka mig. Annars så avger de ju en söt vätska så i saft kanske de är bra… 😉 Nej, jag skulle inte vilja testa det kanske bäst att tillägga.

Kommentera

