I like: Nyckelpiga

Jag har inte sett nyckelpigor i min trädgård på flera år känns det som, men förra helgen såg jag då äntligen en! Jag tror att alla känner till att nyckelpigor är bra bladlössätare. De kan äta 50 bladlöss på en enda dag. Även deras larver är duktiga på det, men larverna är mindre kända hur de ser ut. Jag lyckades ta en riktigt dålig bild för några år sedan, där fokus inte var på larven utan bladet bakom. Eftersom jag inte sett en nyckelpigelarv sedan dess, så visar jag den här ändå. Känner du att larven var väl suddig, så finns det ett bättre foto här att titta på. Många vet inte att den här larven ska man vara rädd om. Jag hoppas att det dyker upp fler i sommar så jag kan fota och byta ut min bild mot en snyggare. 🙂

Ofta när djur har en sån här kraftig färg så brukar det betyda att de är giftiga. Nyckelpigan kan utsöndra en gul vätska som smakar illa. Fåglar som försöker sig på att äta någon spottar ut den rätt snart.

Vad andra gillar en torsdag hittar du under I like.

nyckelpiga

 

nyckelpigelarv

12 reaktioner på ”I like: Nyckelpiga

Kommentera

