Om detta är en jordgubbsvivel så blir jag mindre glad

Denna lilla söta sak finns det massor av i mina maskrosor. Den tillhör vivlarna (curculionidae) det ser jag. Väldigt lik en jordgubbsvivel också om man jämför bilder. Mina jordgubbar blommar inte ännu. Det man kan göra är att täcka med fiberduk tills blommorna kommit ordentligt. Det kan tydligen hjälpa. Det sägs också vara bra att ha vitlök i raderna. I år har jag en rad med rödlök och vitlök bredvid den ena jordgubbsraden. Det kanske hjälper? Kanske är det inte heller en jordgubbsvivel alls utan bara en som liknar en sådan?

Curculionidae_på masros 2 Curculionidae_i maskros

2 reaktioner på ”Om detta är en jordgubbsvivel så blir jag mindre glad

  1. Kul att få lära sig om insekter hos dig! Jag missade Flora och fauna-kursen i skolan eftersom jag sommarjobbade då. Mina blommor kan jag ändå men insekter önskar jag att jag visste mera om!

Kommentera

