Armband (bild 147 av 365)…eller If you cant´t beat them, eat them!

Maskrosor finns överallt. De överlever både med hjälp av en övervintrade kraftig rott och de fantastiskt vackra fröna kan sprida sig nästan hur långt som helst. Jag såg en bild på en maskrosäng en gång och trodde det var ett rapsfält. Maskrosor kan vara väldigt vackra, men de har onekligen en förmåga att ”ta över”.

Förra sommaren lärde jag mig att man kan ta loss det gula ur maskrosorna och blanda i bröd, pannkakssmet eller strö över en sallad som en gul färgklick. I år pratar ”alla” om maskrossirap och maskrosgelé. Det ska tydligen vara riktigt gott. Själv har jag inte provat, men jag ska definitivt göra det. Det kanske är någon därute som har ett favoritrecept? Dela gärna med er!

maskrosor_armband

Kommentera

