Logga (bild 146 av 365)…eller Hemmagjorda växtklockor i plast över solrosorna

Reklam gillar jag egentligen inte, men här är det en pytteliten nästan genomskinlig logga, så det bjuder jag på. De är gamla 1,5 l petflaskor som jag skurit botten av. Satte några flaskor förra helgen nere i ängen över solrosfrön som jag sådde. Vet inte vad det är för sorts solrosor för jag sparade bara några av vinterns fågelmat. Småplantorna har tittat upp, men flaskorna får väl sitta där som lite extra värme så att solrosorna snabbt växer upp nu. Tänker mig att det ska vara några som kantar stigen ner mot sjön. Förhoppningsvis hinner de både blomma och bilda frön innan hösten så att jag kan låta dom sitta kvar som fågelmat. 🙂

klocka_av ramlösa

10 reaktioner på ”Logga (bild 146 av 365)…eller Hemmagjorda växtklockor i plast över solrosorna

    1. ja det fungerar på småplantor. Man kan även sätta såna över sticklingar som man vill sak ha det lite extra fuktigt och varmt. Har sett hur man gjort det även på glasflaskor. Det är snyggt, men blir genast en större affär att skära i glas.

  1. Satt precis och funderade på när man skulle våga plantera ut solrosorna! Om dina överlever så borde mina också ha en chans. Fast det är klart om dina vuxit upp ute så är dom kanske lite mer härdade. Hmm väntar nog några dagar till 🙂

  2. Så fiffigt att göra små växthus! Det måste jag nog prova jag med. Flickornas solrosor har vuxit jättemycket inne och längtar ut, men vi spar det lite till för säkerhets skull. 🙂

  3. Såna där små växthus brukar vi ha också på våra småplantor, när det är för kyligt på försommaren. Stora genomskiliga plastbägare går också om man gör ett hål upptill.

    1. Jag blir så fascinerad när jag går in på din blogg Kicki och jämför din dialekt med den bondska som man talar i Västerbotten. Jag tycker jag ibland hör min mormor när jag läser dina meningar. 🙂 Är det i Österbotten du bor?

Kommentera

