Osynlig (bild 143 av 365)

Om man helt plötsligt ser hur ”jorden” rör på sig. Då vet man att det är en padda där. Paddor har samma färg som jorden. Det är bara ögonen som har en annorlunda färg. Idag låg den här paddan i växthuset när jag flyttade om några krukor och planterade om.

Paddor är bra i en trädgård för de äter insekter, larver och t.o.m, små möss. Huden har giftkörtlar så de har ett visst skydd mot att bli uppätna, men de finns de som lärt sig att ta bort skinnet och bara äta det inre köttet. Räv, hund, grävling, kråka, skata och snok är naturliga fiender och så vi människor. Vi förstör lekplatserna och tar bort våtmarker. Mer om paddor kan du läsa här

Jag brukar ha paddor i båda växthusen. De gillar nog den fuktiga miljön.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du härpadda_helfigur

Bonusbild på ögat:

padda med ögon

2 reaktioner på ”Osynlig (bild 143 av 365)

  1. Roligt att du har paddor i växthuset! 🙂 Tycker att man sällan ser paddor och grodor. Blir desto gladare då jag ser dem. En bekant har små röda, blå och gula grodor inomhus. De vill jag däremot inte ha nära 😉

  2. Vi är lyckligt lottade som har sjön så nära. Grodromen finns i ett dike vid skogskanten. Jag har inte sett var padromen är någonstans. Det är roligt att de finns tycker jag!

Kommentera

