Grodrom och grodyngel

Jag gick förbi grodromen som jag fotade förra veckan för att se vad som hänt. Det var svårt att få en kristallklar bild eftersom vattnet har en hel del alger och är grumligt, men man kan ändå se konturerna. Jag såg även några frisimmande yngel som jag antar var lite äldre. Dessa var om möjligt ännu svårare att få en bild av eftersom de höll sig mer i de mörkare regionerna.grodrom 2

Här nedan ser man ett grodyngel. De utanpåliggande gälarna syns rätt tydligt också. Jag måste gå tillbaka om någon vecka igen för att se vad som hänt, men om du vill veta redan nu ungefär hur grodyngel utvecklas så finns det en sida här. På det här grodynglet kan man se de friliggande gälarna som finns på unga grodyngel. De kommer att växa bort. Grodor andas med lungor och kan även ta in syre via huden när de blivit färdiga grodor.

Fortsättning följer inom kort… 🙂

grodyngel

3 reaktioner på ”Grodrom och grodyngel

Kommentera

