När man fått upp ögonen så ser man

Lite spännande det här med nya insekter som man aldrig tänkt på för de är så små. Det här är någon sorts fjädermygga (Chironomidae). Den sitter på undersidan av ett vitsippeblad. Då förstår ni att den här är väldigt liten. Hanarna har fjäderliknande antenner, så jag gissar att det här är en hanne. Den här hittade jag i kväll. Det var lite extra roligt eftersom jag fick lära mig lite om denna insektsfamilj igår av en passionerad flugfiskande kollega. För dig som inte har turen att ha en sådan så finns det lite mer info om fjädermyggor här också.

Fjädermygg i olika stadier är något som vissa fiskar gillar, så googlar man fjädermygg så dyker det upp en hel del som handlar om flugfiske. De är även bra mat för fåglar under perioder då de svärmar i miljontals och fyller luften ovanför sjöar och vattendrag.liten_fjädermygga

Bilden nedan är också en fjädermygga, men en hona och en annan art. Den är snäppet större och landade på vattenytan i pölen där grodynglen lever just nu. Fjädermyggor sticks inte. Det tycker jag gör dom lite extra trevliga.fjädermygga

3 reaktioner på ”När man fått upp ögonen så ser man

  1. En underbar liten mygga. Passar in på diskussionen som jag hade men kollega idag: ”myggor är ju underbara… om man jämför med knott” 😉 Det gäller ju alltså även stickmyggor enligt min åsikt. Inte för att jag gillar att bli myggbiten men på något sätt gillar jag bättre att de ”varnar” med sitt surr och att klådan snabbt går över (på mig), knott däremot kan jag inte freda mig mot.

    Ha det gott och hoppas att du mest kommer omges av fjäder-varianten i sommar. :))

Kommentera

