Sådde bondbönor i helgen och såg de första svalorna

Jag har aldrig tidigare vågat att direktså bondbönor, men i helgen slog jag till i alla fall. Bondbönor, till skillnad från riktiga bönor, kräver inte alls lika varm jord för att gro. Dessutom tål de lite frost står det överallt. Har man då dessutom en fiberduk till hands så borde det ju fungera tänker jag. Fiberduken förhindrar inte bara att det blir för kallt. Det håller också fukten bättre och fåglar kommer inte åt att krafsa upp dom. Däremot är fiberduk fult, men det är smällar man får ta i bland. Nu håller jag en tumme för att det ska bli bra. Vi älskar bondbönor. 🙂

En svala gör ingen sommar sägs det, men jag såg tre vid samma tidpunkt i går göra sina flygkonster. Det borde väl innebära att det är sommar nu då…eller?  I normalfallet får man räkna med frost till mitten av juni, men i år blir det säkert annorlunda! 😉

Bilden är från förra årets skörd.

bondböna

3 reaktioner på ”Sådde bondbönor i helgen och såg de första svalorna

Kommentera

