Planterat ut Long Red Florence

Lök är tåligt och den har stått i växthuset utan extra värmekälla i flera veckor och det har gått bra trots att det varit minusgrader vissa nätter. För säkerhetsskull har jag  alltid haft fiberduk på. Det kan jag fortsätta med även utomhus, så nu har jag planterat ut lökplantorna. Min erfarenhet av lökodling är inte så stor, så jag har ingen aning om detta är idiotiskt, men jag chansar att det går bra!

Planterade även ut vitlöksstråna som kommit upp från bulbillerna som jag, i brist på plats, satte i växthuset i höstas.

Lök är ett måste i all matlagning har jag alltid tyckt. För ett tag sedan fick jag veta att det beror på att lök har den nödvändiga smaken umami. Den femte grundsmaken som man upptäckte redan för 100 år sedan, men som man börjat prata om här i Sverige först på senare år. Vill du läsa mer om umami så kan du läsa här.

rödlök

7 reaktioner på ”Planterat ut Long Red Florence

Kommentera

