I like snabbdrivna rabarber

Det stämde helt och hållet. Rabarber som fått växa upp i mörker under en terrakottakruka blir sprödare och inte lika sura. Växter som befinner sig i mörker måste lägga alla resurser på att växa snabbt för att ta sig mot ljuset. Stabilitet och försvar lägger inte växten några resurser på förrän det finns ljus igen. (Oxalsyra är rabarbernas försvar så att färre ska vilja äta dom).

Jag  skördade sex stjälkar som var ca 20 cm långa nu ikväll. På de andra rabarberplantorna som inte legat under krukan har har de kommit små mörkgröna blad, men inga stjälkar att tala om ännu.

Imorgon tänkte jag förvandla rabarberna till en dessert, men vilken ?

Vad andra gillar en torsdag hittar ni här under I like

rabarber

10 reaktioner på ”I like snabbdrivna rabarber

  1. Bra tips! Jag har ett par näpna, väldigt röda rabarber här i min nya trädgård. Jag skickade ut en förfrågan i Facebook-gruppen Trädgårdsliv och fick höra att det förmodligen var en sort med lite oxalsyra i. Jättebra! Jag föreslår rabarberpaj, jag ska själv göra årets första i helgen.

Kommentera

