Tolv (bild 133 av 365)…eller… Toscana finns nu i mitt växthus!

Jag var och shoppade igår. Det blev 12 st Toscana som är en remonterande jordgubbssort. Sprang på dom av en händelse och kände igen namnet. Egentligen var det lavendel jag var ute efter. Det blev några lavendel, rosmarin, citronverbena och ananassalvia också när jag nu ändå öppnat plånboken.

Nu har mina Toscana fått lite större krukor och får vara inne i växthuset ett tag  med förhoppningen att de växer på sig lite fortare. Med en remonterande sort så är fördelarna att de ska blomma hela sommaren om och om igen ända tills frosten tar dom och därmed även ge bär hela sommaren. Då gäller det ju att se till att blomningen kommer igång snabbt nu när man har möjlighet att styra det lite.

Blommorna ska bli röda. Det låter snyggt. Funderade ett tag på om de revar sig, men det gör de. Jag såg och tog bort några nu när jag planterade om dom. Jag vill att de ska lägga kraft på att växa till sig och blomma lite först. Har ingen aning om de är goda, men jordgubbar kan väl nästan inte vara annat än goda?

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

 

Toscana_remonterande jordgubbar

 

 

8 reaktioner på ”Tolv (bild 133 av 365)…eller… Toscana finns nu i mitt växthus!

  1. Remonterande jordgubbar är fantastiskt och det låter ju spännande med rosablommande. Jag har en vit sort som just börjat blomma mer än en månad tidigare än vanligt.
    Jo, det finns gubbar som inte smakar nåt vidare… de man ibland frestas att köpa i liten kartong mitt i vintern. Men de är bra granna att se på : )
    Ha det fint
    Anette

Kommentera

